achtergrond
 

Aangepastwielrennen.nl | Materiaal

Binnen het aangepaste wielrennen is cycling de categorie die qua materiaal het dichtst bij het valide wielrennen staat. Het is echter ook de categorie met de meeste aanpassingen. Doordat renners uiteenlopende handicaps hebben, in de vorm van verlammingen, spasmes en amputaties, is het materiaal binnen deze categorie aangepast op diverse methoden.

Deze aanpassingen zijn mogelijk dankzij de volgende UCI-regel:

16.14.001  All cycles used in UCI para-cycling world championships or in any other UCI events have to meet the current requirements of the UCI EQUIPMENT REGULATIONS, (Part I, Chapter III). For morphological, or disability reasons, exceptions may be permitted, but the principle of the UCI regulations for cycles must be followed. For example: A handlebar adaptation is allowed for athletes with upper limb disabilities, if the athlete needs the adaptation to operate gear and brake levers, there is no unfair aerodynamic advantage and safety is not compromised.

De aanpassingen binnen de categorie cycling zijn onder te delen in ortheses/protheses en fietsaanpassingen.

Een orthese is een uitwendig gedragen hulpmiddel ter correctie van standsafwijkingen of abnormale beweeglijkheid van gewrichten.
Een prothese is een kunstmatige vervanging of correctie van een lichaamsdeel. 

16.14.004 Artificial handgrips and prosthesis are allowed on upper disabled limbs, but not fixed to the cycle. For reasons of safety in the event of a fall, rigid prosthetic adaptations, mounted or fixed on parts of the cycle, are not allowed. Except for handcycles, a cyclist’s position shall be supported solely by the pedals, the saddle and the handlebar

Remmen en schakelen

Remmen en schakelen zijn belangrijke aspecten binnen het wielrennen. Renners met één (functionele) hand willen de fiets graag eenvoudig bedienen, dit behoeft aanpassingen.

Remmen:

Op de markt zijn diverse remadapters verkrijgbaar. Op onderstaande linkerfoto gaat één kabel in een adapter en komen er twee remkabels uit. Zo kan een renner eenvoudig voor en achter remmen. Voor renners die niet met een racebocht kunnen rijden bestaan er remhendels met de mogelijkheid tot het monteren van twee kabels. Een voorbeeld ziet u op de rechterfoto.

















Schakelen

Voor het schakelen zijn er twee mogelijkheden: elektronisch en handmatig.

Elektronisch

Sinds enkele jaren wordt elektronisch schakelen geregeld toegepast. Deze nieuwe techniek biedt voor het aangepast wielrennen veel mogelijkheden. Met de juiste kennis zijn deze groepen om te bouwen tot oplossende constructies. Zo is de linkerhendel op de onderstaande foto aangepast naar achterschakelen en kan met de extra knoppen het voorblad bedient worden.

Het maken van deze aanpassingen is met DI2 Dura-ace redelijk complex en kwetsbaar. Maar bij de nieuwe Ultegra DI2 groepen gaat dit al een stuk efficiënter.



 

Handmatig

Er zijn tijdrit- en cyclocrossschakelaars van verschillende merken verkrijgbaar.Op onderstaande foto's de fiets van de renner aangepast. Deze kan met zijn rechterhendel  achter schakelen en met de tijdritschakelaar het voorblad bedienen.

 



Zie ook: UCI cycling regulations